DOMÁCÍ ŘÁD ODLEHČOVACÍ SLUŽBA
v Domově pro seniory Vrchlabí
Čl. 1
Poslání a cíle domova
Posláním pobytové sociální odlehčovací služby je nabídnout seniorům na maximálně tři měsíce plnohodnotné zázemí nahrazující domácí prostředí, ve kterém žijí a kde nemohou zůstat z důvodu potřeby pravidelné pomoci v péči o vlastní osobu.
Hlavním cílem domova je spokojený klient se sjednanými službami a zajištění finančních prostředků na trvalý rozvoj domova pro seniory.
Dílčí cíle:
– vytvořit pro klienty důstojné a bezpečné zázemí
– podporovat klienty v soběstačnosti a samostatnosti
– podporovat klienty v udržování kontaktů se společenským prostředím, rodinou a jejich přáteli
Čl. 2
Zahájení pobytu v zařízení
- Již při sociálním šetření je senior seznámen se základními informacemi o zařízení. Je ubytován v jednolůžkovém nebo dvoulůžkovém pokoji na oddělení odlehčovací služby. Na začátku pobytu má klient možnost své cennosti a věci, které mají pro něho zvýšený subjektivní význam uložit si do uzamykatelného nočního stolku nebo do uzamykatelné skříně na pokoji. Využitím těchto možností může klient předejít ke ztrátě či zničení jeho věcí.
- Pokud není již schopen z důvodu zhoršeného zdravotního stavu sám si opatřit dozor nad úschovou svých cenností, nabízíme možnost předat je do úschovy domova.
- Věci, které si klient do domova přinesl, zůstávají nadále jeho majetkem. Věci, které dostal do užívání, a jsou ve vlastnictví domova, zůstávají majetkem domova.
Čl. 3
Doklady klienta
- Klient předloží platný občanský průkaz, kartu pojištěnce a od obvodního lékaře rozpis užívaných léků
- Po oboustranné dohodě uzavře sociální pracovnice s klientem, případně i s jeho zástupcem/zmocněncem nejpozději v den jeho příchodu do zařízení Smlouvu o poskytnutí služby sociální péče, viz smlouva.
Čl. 4
Škody
- Klient odpovídá za škodu, kterou způsobil na majetku domova, jiné organizace nebo na majetku nebo zdraví spoluobyvatel, pracovníků domova nebo jiných osob. Způsobí-li škodu více klientů, odpovídají za ni podle své účasti.
- Vznikne-li škoda na majetku klienta, domov pro seniory je povinen vzniklou škodu nahradit.
Čl. 5
Úschova cenných a jiných věcí
- Pokud si klient nemůže z důvodu zhoršeného zdravotního stavu obstarat dohled nad svými cennostmi a rozhodne se odevzdat své cennosti nebo finanční hotovost do úschovy domova, sociální pracovnice převezme cennosti na základě tiskopisu „Hmotná depozita zařazovací protokol“ a peněžní hotovost převezme na základě příjmového pokladního dokladu.
- Výběr hotovosti potvrdí klient podpisem na originále tiskopisu "Hmotná depozita vyřazovací protokol" a u peněžní hotovosti na výdajovém pokladním dokladu. Bez vlastního podpisu klienta nemohou příbuzní s penězi ani cennostmi manipulovat.
- Jde-li o klienty s omezením svéprávnosti, o manipulaci s penězi a cennostmi rozhoduje jejich opatrovník.
- V nepřítomnosti klienta nesmí ani jeho nejbližší příbuzní bez vědomí klienta a pověřených pracovníků domova provádět jakoukoliv manipulaci s jeho věcmi.
Čl. 6
Úschova osobních dokladů
- Klient má své osobní doklady u sebe na pokoji. Na vlastní žádost může klient své osobní doklady (občanský průkaz, kartičku zdravotní pojišťovny) uschovat v uzamykatelném trezoru na inspekčním pokoji zdravotních sester.
- Pokud klient není schopen z důvodu zhoršení zdravotního stavu či orientace mít své doklady u sebe, je možné občanský průkaz či průkaz pojištěnce nechat uložit do uzamykatelného trezoru na inspekčním pokoji zdravotních sester.
- Přístup k občankému průkazu má pouze sloužící zdravotní sestra, vrchní a staniční sestra, ředitelka a sociální pracovník. Přístup k průkazu zdravotní pojišťovny má pouze zdravotní personál.
- V případě změny umístění občanského průkazu klienta je tato změna zaznamenána sociální pracovnicí v prograqmu CYGNUS - karta klienta - průkazy, s přístupem uvedeném v bodě 3. Změnu umístění průkazu zdravotní pojišťovny zazanmenává vrchní nebo staniční sestra k evidenci o občanském průkazu.
Čl. 7
Stravování
- Strava v domově je přizpůsobena svým složením, množstvím a úpravou věku a zdravotnímu stavu klientů. Na základě doporučení lékaře může klient odebírat i dietní stravu.
- Jídla se klientům podávají v jídelně, klienti se sníženou pohyblivostí dostávají jídlo na pokoj.
Čas podávání stravy v jídelně:
- snídaně: 7,30 – 9,00 hod.
- oběd: 12, 00 – 13,30 hod.
- svačina: od 15, 00 hod.
- večeře: 17, 30 – 19,00 hod.
- II. večeře diabetická 20, 00 – 21,00 hod.
- Odnášet nádobí a příbory z hlavní jídelny není dovoleno. Donáška jídla na pokoj je na dohodě s personálem, který klienta upozorní, že pokrm je určen k přímé spotřebě s minimální dobou skladování v lednicích, přístupných na jednotlivých poschodích. Donáška jídla na pokoj nesmí ohrozit nebo porušit práva jiných klientů.
- Na odděleních mají klienti k dispozici nápoje. Těm, kteří potřebují pomoc, poskytne nápoj ošetřující personál.
- Nepoužitelné zbytky jídel odnášejí pracovníci v přímé péči. Z důvodu dodržování hygienických předpisů je nelze ponechávat delší dobu na pokoji, na chodbách nebo v jiných prostorách.
Čl. 8
Zdravotní a ošetřovatelská péče
- Domov pro seniory poskytuje klientům ošetřovatelskou péči. Pokud klient potřebuje zdravotní péči, je ošetřen v doprovodu členů rodiny u odborných lékařů nebo je hospitalizován v nemocnici.
- Pokud má klient potřebu lékařského vyšetření nebo ošetření, řekne o tom ošetřujícímu personálu, rovněž ho informuje o vlastním úrazu nebo popř. úrazu jiného klienta. V době nemoci se doporučuje, aby klient dodržoval léčebný režim stanovený jeho lékařem. Léky, na které je klient zvyklý, by měl užívat po dohodě a se souhlasem lékaře. .
Čl. 9
Hygiena
- Klienti zachovávají osobní hygienu tak, aby svým chováním neobtěžovali okolí. Pokud jim v tom brání jejich zdravotní stav, osobní hygiena klienta je prováděna za asistence ošetřujícího personálu. V zařízení je možné využívat dalších externích veřejných služeb (pedikúra, kadeřník – viz. Nabídka poskytovaných sociálních služeb v Domově pro seniory Vrchlabí).
- Úklid nočního stolku a skříně si klient provádí sám nebo za pomoci ošetřujícího personálu nebo mu vše uklidí ošetřující personál. Vše se děje na základě domluvy sjednané v individuálním plánu klienta.
- Klientům je dovoleno kouřit pouze na určených místech ve venkovním areálu domova pro seniory. Pro nedopalky slouží k tomu určené popelníky.
Čl. 10
Doba klidu v domově
- Doba nočního klidu je stanovena od 22,00 hod. do 6.00 hod.
- V době nočního klidu nesmí být klienti rušeni s výjimkou nutnosti podávat léky nebo jim poskytnout nutnou ošetřovatelskou nebo lékařskou péči.
- V době nočního klidu mohou klienti poslouchat rozhlas nebo televizi v prostorách k tomu určených (potichu), aby nerušili ostatní. Klienti, kteří mají televizi nebo radiopřijímač na pokojích, mohou k poslechu použít sluchátka nebo se musí dohodnout se spolubydlícím.
Čl. 11
Procházky mimo areál domova pro seniory
- Klienti mohou pobývat mimo areál domova pro seniory neomezeně. V zájmu své bezpečnosti se však klientovi doporučuje ohlásit odchod z areálu domova ošetřujícímu personálu a sdělit přibližnou dobu návratu.
ČL. 12
Odhlášení stravy při pobytu mimo domov pro seniory
- Pokud klient plánuje pobyt mimo domov, oznámí požadavek na odhlášení stravy minimálně 24 hodin předem, před víkendem minimálně 48 hodin předem (viz Směrnice pro stanovení výše úhrad za stravu a ubytování a odhlašování pobytu seniora mimo domov). Odhlášení stravy zajistí staniční nebo vrchní sestra.
Čl. 13
Návštěvy
- Klienti mohou přijímat každý den návštěvy, pokud neplatí mimořádný zákaz návštěv dle čl. 10.
- Návštěvy v zimním období (od 1.října do 31.března) po 19,00 hod. a v letním období (od 1.dubna do 30.září) po 20,00 hod. doporučujeme klientům nahlásit ošetřujícímu personálu, protože se po této hodině z bezpečnostních důvodů areál uzamyká. Každý všední den je hlavní brána z Dělnické ulice uzavřena od 15 do 5 hod., o víkendech je uzavřena celých 24 hod. z důvodu zajištění bezpečnosti klientů především z oddělení zvláštního režimu. Malá branka ze Žižkovy ulice se zamyká po výše uvedených hodinách nebo v době mimořádně vyhlášeného zákazu návštěv. V zájmu ochrany zdraví klientů může ředitelka v období epidemií na základě nařízení nebo doporučení příslušné hygienické stanice a doporučení ústavního lékaře omezit či zakázat návštěvy do domova pro seniory.
- Návštěvám doporučujeme hlásit se u sestry konající službu, která předá aktuální informace ohledně potřeb navštíveného klienta.
- Návštěvy nesmí rušit klid a pořádek v domově nebo narušovat léčebný a dietní režim klientů. V případě hrubého porušování soukromí ostatních klientů nebo při fyzickém či hrubém slovním napadení ošetřujícího personálu, bude návštěva vyvedena policí ze zařízení. V domově návštěvám z technických důvodů neposkytujeme ubytování ani stravu.
Čl. 14
Kulturní život v domově
- Klienti domova se podle svého zájmu a zdravotního stavu účastní kulturního a společenského života v domově i mimo něj.
- O nabídkách na různé akce informuje klienty personál zajišťující aktivity v domově. Informace jsou také vyvěšeny na nástěnkách a informačním panelu v domově pro seniory.
Čl. 15
Zájmová a aktivizační činnost
- Klient se může věnovat své zájmové činnosti, pokud tato činnost nebo její rozsah nenarušují chod domova nebo neohrožují zdraví ostatních obyvatel, pracovníků domova či jiných osob a pokud konkrétní zájmovou činnost podmínky dovolují.
- Různé aktivizační a zájmové činnosti pro klienty zajišťují aktivizační pracovnice.
Čl. 16
Poštovní zásilky
- Poštovní zásilky včetně peněžních, si přijímají klienti sami.
- V případě, že klient je zdravotně indsiponován, přijímá zásilky sociální pracovnice domova.
Čl. 17
Stížnosti
- Klienti mají právo na stížnosti viz. Směrnice podávání a vedení stížností klientů domova pro seniory.
Čl. 18
Opatření proti porušování vnitřních pravidel
- Jestliže klient porušuje kázeň a pořádek v domově, chová se nepřístojně při svém pobytu mimo domov a odpovědným pracovníkům domova se nepodařilo sjednat nápravu, může být s klientem ukončena „Smlouva o poskytnutí sociální služby…“ dle podmínek ve smlouvě.
- Za závažné porušování kázně a pořádku se považuje neoprávněné a hrubé napadání ostatních klientů a personálu, fyzické napadení klientů nebo personálu apod.
- Při požívání alkoholických nápojů v pohostinství, které je při návratu do domova důvodem obtěžování jiných klientů, porušování jejich práv a práv pracovníků, včetně poškozování majetku, bude klient odvezen příslušníky Policie na záchytnou protialkoholní stanici. Náklady s tím spojené si klient hradí sám.
Čl. 19
Závěrečná ustanovení
Klient je seznámen s domácím řádem při sociálním šetření, který provádí pověřený pracovník. Domácí řád je k dispozici na informačním panelu v hale domova pro seniory.
Tento domácí řád nabývá účinnosti dne11. 9. 2024, ruší se tímto ze dne 1. 8. 2024.
Ing. Soňa Mašková, MBA
ředitelka