Rovnou na obsah Rovnou na menu
Menu
Domov pro seniory Vrchlabí
Domov pro senioryVrchlabí

Domácí řád

DOMÁCÍ ŘÁD DOMOVA PRO SENIORY VRCHLABÍ

Čl. 1

Poslání a cíle domova

Posláním pobytové sociální služby domova pro seniory je nabídnout seniorům plnohodnotné zázemí nahrazující domácí prostředí, ve kterém žijí, ale kde již nemohou zůstat z důvodu potřeby pravidelné pomoci  v péči o vlastní osobu.
Hlavním cílem domova je spokojený klient se sjednanými službami a zajištění finančních prostředků na trvalý rozvoj domova pro seniory.
Dílčím cíle:
– vytvořit pro klienty důstojné a bezpečné zázemí
– podporovat klienty v soběstačnosti a samostatnosti
– podporovat klienty v udržování kontaktů se společenským prostředím, rodinou a jejich přáteli.

Čl. 2

Zahájení pobytu v zařízení

  1. Již při sociálním šetření je senior seznámen se základními informacemi o zařízení.  Na začátku pobytu má klient možnost své cennosti a věci, které mají pro něho zvýšený subjektivní význam uložit si do uzamykatelného nočního stolku nebo do uzamykatelné skříně na pokoji. Využitím těchto možností může klient předejít ke ztrátě či zničení jeho věcí.
    Pokud není již schopen z důvodu zhoršeného zdravotního stavu sám si opatřit dozor nad úschovou svých cenností (vkladní knížky, finanční hotovost), nabízíme možnost předat je do úschovy domova.
  2. Klient přichází do domova s označeným oblečením (důvodem je prevence před ztrátou věcí nebo jejich záměny –  doporučujeme vyšít monogram nebo číslo na rubu oblečení). Klient si značí i oblečení, které si opatří během pobytu v domově. Pokud si klient není schopen z důvodu zhoršeného zdravotního stavu označit své oblečení sám, označí je rodina či blízcí klienta. Je-li klient již sám, oblečení označí pracovníci prádelny.
  3. Věci, které si klient do domova přinesl, zůstávají nadále jeho majetkem. Věci, které dostal do užívání, a jsou ve vlastnictví domova, zůstávají majetkem domova.

Čl. 3

Doklady při příchodu do zařízení

  1. Pokud po zaplacení úhrady za ubytování a stravu nezůstane klientovi alespoň 15% jeho příjmu, musí doložit výši svého příjmu pro účely výpočtu výše úhrady za ubytování a stravu. Sociální pracovnice na základě těchto dokladů stanoví výši úhrady za poskytované sociální služby a sepíše s klientem smlouvu. Pokud klient projeví zájem o trvalý pobyt v domově pro seniory, přihlásí se do domova sám nebo na přání klienta zajistí přihlášení sociální pracovnice.
  2. V případě, že klient předloží neplatný občanský průkaz, zajistí si nový sám nebo s pomocí svého zástupce či opatrovníka. Je-li klient sám, zajistí na základě předložených potřebných platných dokladů vyhotovení nového občanského průkazu sociální pracovnice. 
  3. Klient se po příchodu do domova pro seniory rozhodne, zda zůstane u stávajícího ošetřujícího praktického lékaře nebo přestoupí k praktickému lékaři do domova pro seniory. V případě přestupu vyžádá vrchní sestra zdravotní dokumentaci od stávajícího praktického lékaře klienta.  Zároveň v den příchodu do zařízení předloží klient průkaz pojištěnce.
  4. Po oboustranné dohodě uzavře sociální pracovnice s  klientem nejpozději v den jeho nástupu Smlouvu o poskytnutí služby sociální péče, viz smlouva.

Čl. 4

Škody

  1. Klient odpovídá za škodu, kterou způsobil na majetku domova, jiné organizace nebo na majetku nebo zdraví spoluobyvatel, pracovníků domova nebo jiných osob. Způsobí-li škodu více klientů, odpovídají za ni podle své účasti.
  2. Vznikne-li škoda na majetku klienta, domov pro seniory je povinen vzniklou škodu nahradit.

Čl. 5

Úschova cenných a jiných věcí

  1. Pokud si klient nemůže již z důvodu zhoršeného zdravotního stavu obstarat dohled nad svými cennostmi a rozhodne se odevzdat své cennosti, vkladní knížky nebo finanční hotovost do úschovy domova, sociální pracovnice v přítomnosti svědka (zaměstnanec v přímé péči) převezme cennosti na základě tiskopisu „Hromadná depozita zařazovací protokol“. Pokud se klient rozhodne uložit peněžní hotovost,   převezme ji sociální pracovnice v přítomnosti svědka (zaměstnanec v přímé péči) na základě příjmového pokladního dokladu.
  2. Klient může s deponovanými cennostmi a penězi kdykoli disponovat.  Požádá-li o jejich vydání, sociální pracovnice  se svědkem (zaměstnanec v přímé péči) mu na základě podpisu klienta na originále tiskopisu  „Hromadná depozita vyřazovací protokol“  nebo výdajového pokladního dokladu uložené cennosti vydá. Příbuzní nemohou s penězi ani cennostmi manipulovat. 
  3. Pokud se u klienta zhorší zdravotní stav tak, že není schopen vyjádřit svou vůli, věci do úschovy převezme sociální pracovnice za účasti jednoho svědka (zaměstnanec v přímé péči), kteří příslušné doklady podepíší.
  4. Jde-li o klienty s omezením svépravnosti, o manipulaci s penězi a cennostmi rozhoduje jejich opatrovník.
  5. Klient má možnost založit si u sociální pracovnice kartu depozitní hotovosti a z téo karty může podle svých potřeb vybírat.
  6. V nepřítomnosti klienta nesmí ani jeho nejbližší příbuzní bez vědomí klienta a pověřených pracovníků domova provádět jakoukoliv manipulaci s jeho věcmi.

Čl. 6

Úschova osobních dokladů

  1. Klient má své osobní doklady u sebe na pokoji. Pokud je u klienta zdravotní stav takový, že není schopen vyjádřit svou vůli, osobní dkoklady (občanský průkaz) převezme sociální pracovnice a uloží ho do uzamykatelného trezoru na inspekčním pokoji zdavotních sester, (půrkazku zdravotní pojišťovny) převezme vrchni nebo staniční sestra a uloží ji ke zdravotní dokoumentaci klienta.
  2. Přístup k občanskému průkazu má pouze sloužící zdravotní sestra, vrchní a staniční sestra, ředitel a sociální pracovník. K půrkazu zdravotní pojišťovny má přístup pouze zdravotní personál.                                                                                                                                                               Čl. 7

   Stravování

  1. Strava v domově je přizpůsobena svým složením, množstvím a úpravou věku a zdravotnímu stavu klientů. Na základě doporučení lékaře může klient odebírat i dietní stravu.
  2. Jídla se klientům podávají v jídelně, klienti se sníženou pohyblivostí dostávají jídlo na pokoj.

     Čas podávání stravy v jídelně:

  • snídaně: 7,30 – 9,00 hod
  • oběd: 12, 00 – 13,30 hod.                         
  • svačina: od 15, 00 hod.
  • večeře: 17, 30 – 19,00 hod.
  • II. večeře diabetická: 20, 00 – 21,00 hod.
  1. Odnášet nádobí a příbory z hlavní jídelny není dovoleno. Donáška jídla na pokoj je na dohodě s personálem, který klienta upozorní, že pokrm je určen k přímé spotřebě s minimální dobou skladování v lednicích, přístupných na jednotlivých poschodích. Donáška jídla na pokoj nesmí ohrozit nebo porušit práva jiných klientů.
  2. V jídelně a na odděleních mají klienti k dispozici nápoje. Těm, kteří potřebují pomoc, poskytne nápoj ošetřující personál.
  3. Nepoužitelné zbytky jídel odnášejí pracovníci v přímé péči. Z důvodu  dodržování hygienických předpisů je nelze ponechávat delší dobu na pokoji, na chodbách nebo v jiných prostorách.

Čl. 8

Zdravotní a ošetřovatelská péče

  1. Domov pro seniory poskytuje klientům ošetřovatelskou péči a zajišťuje zdravotní péči. Pokud již nemůže klientovi poskytnout dostatečnou zdravotní péči, je klient na doporučení praktického lékaře domova pro seniory ošetřen u odborných lékařů nebo hospitalizován v nemocnici. V rámci spokojenosti klienta je zapotřebí spolupráce s rodinou. Jako doprovod k odborným lékařům doporučuje domov pro seniory člena  rodiny.
  2. Pokud má klient potřebu lékařského vyšetření nebo ošetření, řekne o tom ošetřujícímu personálu, rovněž ho informuje o vlastním úrazu nebo popř. úrazu jiného klienta.  V době nemoci se doporučuje, aby klient dodržoval léčebný režim stanovený lékařem. Léky, na které je klient zvyklý, by měl užívat po dohodě a se souhlasem lékaře.

Čl. 9

Hygiena

  1. Klienti zachovávají osobní hygienu tak, aby svým chováním neobtěžovali okolí. Pokud jim v tom brání jejich zdravotní stav, osobní hygiena klienta je prováděna za asistence ošetřujícího personálu. V zařízení je možné využívat dalších externích veřejných služeb (pedikúra, kadeřník – viz. Nabídka poskytovaných sociálních služeb v Domově pro seniory Vrchlabí).
  2. Úklid nočního stolku a skříně si klient provádí sám nebo za pomoci ošetřujícího personálu nebo mu vše uklidí ošetřující personál. Vše se děje na základě domluvy sjednané v individuálním plánu klienta. Klienti by si měli za pomoci svých příbuzných nebo sociální pracovnice doplnit nákupem nedostatečné množství šatstva nebo prádla – za vlastní úhradu.
  3. Klientům je dovoleno kouřit pouze na určených místech ve venkovním areálu domova pro seniory. Pro nedopalky slouží k tomu určené popelníky.

Čl. 10

Doba klidu v domově

  1. Doba nočního klidu je stanovena od 22.00 hod. do 6.00 hod.
  2. V době nočního klidu nesmí být klienti rušeni s výjimkou nutnosti podávat léky nebo jim poskytnout nutnou ošetřovatelskou nebo lékařskou péči.
  3. V době nočního klidu mohou klienti poslouchat rozhlas nebo televizi v prostorách k tomu určených (potichu), aby nerušili ostatní. Klienti, kteří mají televizi nebo radiopřijímač na pokojích, doporučujeme k poslechu použít sluchátka nebo se musí dohodnout se spolubydlícím.

Čl. 11

Procházky mimo areál domova pro seniory

  1. Klienti mohou pobývat mimo areál domova pro seniory neomezeně.  V zájmu své bezpečnosti se však klientovi doporučuje ohlásit odchod z areálu domova ošetřujícímu personálu a nahlásit přibližnou dobu návratu,

Čl. 12

Odhlášení stravy při pobytu mimo domov pro seniory

  1. Pokud klient plánuje pobyt mimo domov, nahlásí požadavek minimálně 24 hodin předem, před víkendem minimálně 48 hodin předem (viz Směrnice pro stanovení výše úhrad za stravu a ubytování a odhlašování pobytu seniora mimo domov). Odhlášení stravy zajistí staničnbí nebo vrchní sestra.

Čl. 13

Návštěvy

  1. Klienti mohou přijímat každý den návštěvy, pokud neplatí mimořádný zákaz návštěv dle čl. 10.
  2. Návštěvy v zimním období (od 1.října do 31.března) po 19,00 hod. a v letním období (od 1.dubna do 30.září) po 20,00 hod. doporučujeme klientům nahlásit ošetřujícímu personálu, protože se po této hodině z bezpečnostních důvodů areál uzamyká. Každý všední den je hlavní brána z Dělnické ulice uzavřena od 15 do 5 hod, o víkendech je uzavřena celých 24 hod. z důvodu zajištění bezpečnosti klientů především z oddělení zvláštního režimu. Malá branka ze Žižkovy ulice se zamyká po výše uvedených hodinách nebo v době mimořádně vyhlášeného zákazu návštěv. V zájmu ochrany zdaví klientů může ředitelka v období epidemií na základě nařízení příslušné hygienické stanice a doporučení praktického lékaře v domově pro seniory omezit či zakázat návštěvy do zařízení.
  3. Návštěvám doporučujeme hlásit se u sestry konající službu, která předá aktuální informace ohledně potřeb navštíveného klienta.
  4. Návštěvy nesmí rušit klid a pořádek v domově nebo narušovat léčebný a dietní režim klientů. V případě hrubého porušování soukromí ostatních klientů nebo při fyzickém či hrubém slovním napadení ošetřujícího personálu, bude návštěva vyvedena policií ze zařízení. V domově návštěvám z technických důvodů neposkytujeme ubytování ani stravu.

Čl. 14

Kulturní život v domově

  1. Klienti domova se podle svého zájmu a zdravotního stavu účastní kulturního a společenského života v domově i mimo něj.
  2. O nabídkách na různé akce informuje klienty personál zajišťující aktivity v domově. Informace jsou také vyvěšeny na nástěnkách a informačním panelu v domově pro seniory.

Čl. 15

Zájmová a aktivizační činnost

  1. Klient se může věnovat své zájmové činnosti, pokud tato činnost nebo její rozsah nenarušují chod domova nebo neohrožují zdraví ostatních obyvatel, pracovníků domova či jiných osob a pokud konkrétní zájmovou činnost podmínky dovolují.
  2. Různé aktivizační a zájmové činnosti pro klienty zajišťují aktivizační pracovnice.

Čl. 16

Výplata důchodů

  1. Výplata důchodu je stanovena na 15. den v měsíci. Připadne-li den výplaty na sobotu, vyplácí se v pátek, připadne-li den výpalty na neděli, vyplácá se důchod v pondělí.  Připadne-li den výplaty na svátky, je určen termín výplaty ČSSZ.
  2. V případě, že si klient zavedl u sociální pracovnice kartu drobných hotovostí, vyplácí se mu podle přání dohodnutá částka.

Čl. 17

Poštovní zásilky

  1. Poštovní zásilky včetně peněžních nebo poštovní zásilky s doručenkou si přijímají klienti sami nebo za podpory sociální pracovnioce.
  2. O došlých doporučených zásilkách učiní záznam do knihy došlé pošty.

Čl. 18

Stížnosti

Klienti mají právo na stížnosti viz. Směrnice podávání a vedení stížností klientů domova pro seniory.

Čl. 19

Opatření proti porušování vnitřních pravidel

  1. Jestliže klient porušuje kázeň a pořádek v domově, chová se nepřístojně při svém pobytu mimo domov a odpovědným pracovníkům domova se nepodařilo zjednat nápravu, může být s klientem ukončena „Smlouva o poskytnutí sociální služby…“ dle podmínek ve smlouvě.
  2. Za závažné porušování kázně a pořádku se považuje neoprávněné a hrubé napadání ostatních klientů a personálu, fyzické napadení klientů nebo personálu apod.
  3. Při požívání alkoholických nápojů v pohostinství, které je při návratu do domova důvodem obtěžování jiných klientů, porušování jejich práv a práv pracovníků, včetně poškozování majetku, bude klient odvezen příslušníky Policie na záchytnou protialkoholní stanici. Náklady s tím spojené si klient hradí sám.

Čl. 20

Závěrečná ustanovení

Klient je seznámen s domácím řádem při sociálním šetření, který provádí pověřený pracovník. Domácí řád je k dispozici na informačním panelu v hale domova pro seniory.

Tento domácí řád nabývá účinnosti dne 11. 9. 2024  a zároveň se ruší domácí řád ze dne 1. 3. 2020.

Ing. Soňa Mašková, MBA
ředitelka

Naši partneři

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

Adresa

QR kód


nahoru