Rovnou na obsah Rovnou na menu
Menu
Domov pro seniory Vrchlabí
Domov pro senioryVrchlabí

Domácí řád

DOMÁCÍ ŘÁD DOMOVA SE ZVLÁŠTNÍM REŽIMEM v Domově pro seniory ve Vrchlabí

Čl. 1

Poslání a cíle domova

Posláním pobytové sociální služby domova se zvláštním režimem je nabídnout seniorům s demencí Alzheimerova typu plnohodnotné zázemí nahrazující domácí prostředí, ve kterém žijí, ale kde již nemohou zůstat z důvodu potřeby pravidelné pomoci v péči o vlastní osobu.
Hlavním cílem domova je spokojený klient se sjednanými službami a zajištění finančních prostředků na trvalý rozvoj domova pro seniory.
Dílčí cíle:

  • vytvořit pro klienty důstojné a bezpečné zázemí
  • podporovat klienty v soběstačnosti a samostatnosti
  • podporovat klienty v udržování kontaktů se společenským prostředím, rodinou a jejich přáteli

Čl. 2

Zahájení pobytu

  1. Již při sociálním šetření je senior seznámen se základními informacemi o zařízení. Na začátku pobytu má klient možnost své cennosti a věci, které mají pro něho zvýšený subjektivní význam uložit si do uzamykatelného nočního stolku nebo do své skříně na pokoji. Využitím těchto možností může klient předejít ke ztrátě či zničení jeho věcí.
    Pokud není již schopen z důvodu zhoršeného zdravotního stavu sám si opatřit dozor nad úschovou svých cenností (vkladní knížky, finanční hotovost), nabízíme možnost předat je do úschovy domova.
  2. Klient přichází do domova s označeným oblečením (důvodem je prevence před ztrátou věcí nebo jejich záměny – doporučujeme vyšít monogram nebo číslo na rubu oblečení). Klient si značí i oblečení, které si opatří během pobytu v domově. Pokud si klient není schopen z důvodu zhoršeného zdravotního stavu označit své oblečení sám, označí je rodina či blízcí klienta. Je-li klient již sám, oblečení označí pracovníci prádelny.
  3. Věci, které si klient do domova přinesl, zůstávají nadále jeho majetkem. Věci, které dostal do užívání, a jsou ve vlastnictví domova, zůstávají majetkem domova.

Čl. 3

Doklady klienta při příchodu do zařízení

  1. Pokud po zaplacení úhrady za ubytování a stravu nezůstane klientovi alespoň 15% jeho příjmu, musí doložit výši svého příjmu pro účely výpočtu výše úhrady za ubytování a stravu. Sociální pracovnice na základě těchto dokladů stanoví výši úhrady za poskytované sociální služby a sepíše s klientem smlouvu. Pokud klient projeví zájem o trvalý pobyt v domově pro seniory, přihlásí se do domova sám s pomocí svého zástupce či opatrovníka, anebo na přání klienta zajistí přihlášení sociální pracovnice.
  2. V případě, že klient předloží neplatný občanský průkaz, zajistí si s pomocí svého zástupce či opatrovníka nový, anebo na základě předložených potřebných platných dokladů zajistí vyhotovení nového občanského průkazu sociální pracovnice.
  3. Klient se po příchodu do domova pro seniory rozhodne, zda zůstane u stávajícího praktického lékaře nebo přestoupí k praktickémulékaři do domova pro seniory.  V případě přestupu vyžádá vrchní sestra zdravotní dokumentaci od stávajícího praktického lékaře klienta.  Zároveň v den příchodu do zařízení předloží klient průkaz pojištěnce.
  4. Po oboustranné dohodě uzavře sociální pracovnice s klientem a jeho zástupcem či opatrovníkem, nejdéle v den jeho nástupu Smlouvu o poskytnutí služby sociální péče, viz smlouva.

Čl. 4

Škody

  1. Klient odpovídá za škodu, kterou způsobil na majetku domova, jiné organizace nebo na majetku nebo zdraví spoluobyvatel, pracovníků domova nebo jiných osob do té míry, do jaké je schopen ovládnout své jednání a posoudit jeho následky. Způsobí-li škodu více klientů, odpovídají za ni podle své účasti.
  2. Vznikne-li škoda na majetku klienta, domov pro seniory je povinen vzniklou škodu nahradit.

Čl. 5

Úschova cenných a jiných věcí

  1. Pokud si klient nemůže již z důvodu zhoršeného zdravotního stavu obstarat dohled nad svými cennostmi a rozhodne se je odevzdat do úschovy domova, sociální pracovnice převezme v přítomnosti svědka (zaměstnanec v přímé péči) převezeme cennosti na základě tiskopisu „Hromadná depozita zařazovací protokol“. Pokud se klient rozhodne uložit  peněžní hotovost, převezme ji sociální pracovnice v přítomnosti svědka (zaměstnanec v přímé péči) na základě příjmového pokladního dokladu.
  2. Klient může s deponovanými cennostmi a penězi kdykoli disponovat. Požádá-li o jejich vydání, sociální pracovnice se svědkem (zaměstnanec v přímé péči) mu na základě podpisu klienta na originále tiskopisu  „Hmotná depozita vyřazovací protokol“ nebo výdajového pokladního dokladu uložené cennosti vydá. Zástupce klienta potvrdí výdej svým podpisem. Příbuzní nemohou s penězi ani cennostmi manipulovat.
  3. Pokud se u klienta zhorší zdravotní stav tak, že není schopen vyjádřit svou vůli, věci do úschovy převezme sociální pracovnice za účasti jednoho svědka (zaměstnanec v přímé péči), kteří příslušné doklady podepíší. 
  4. Jde-li o klienty s omezením svéprávnosti, o manipulaci s penězi a cennostmi rozhoduje jejich opatrovník.
  5. Klient má možnost založit si u sociální pracovnice kartu depozitní hotovosti a z této karty může podle svých potřeb vybírat.
  6. V nepřítomnosti klienta nesmí ani jeho nejbližší příbuzní bez vědomí klienta a pověřených pracovníků domova provádět jakoukoliv manipulaci s jeho věcmi.

Čl. 6

Úschova osobních dokladů

  1. Klient má své osobní doklady u sebe na pokoji. Pokud je u klienta zdravotní stav takový, že není schopen vyjádřit svou vůli, osobní doklady (občanský průkaz) převezme sociální pracovnice a uloží ho do uzamykatelného trezorui na inspečním pokoji zdravotních sester; (průkazku zdravotní pojišťovny) převezme vrchní nebo staniční sestra a uloží ji ke zdravotní dokumentaci klienta.  K průkazu zdravotní pojišťovny má přístup pouize zdravotní personál. 

Čl. 7

Stravování

  1. Strava v domově je přizpůsobena svým složením, množstvím a úpravou věku a zdravotnímu stavu klientů. Na základě doporučení lékaře může klient odebírat i dietní stravu.
  2. Jídla se klientům podávají v jídelně, eventuálně ve společenské místnosti na oddělení zvláštního režimu.  Klienti se sníženou pohyblivostí dostávají jídlo na pokoj. Stravování se řídí podle aktuálního psychického stavu klientů. 

Čas podávání stravy v jídelně nebo na oddělení zvláštního režimu:

  • snídaně: 7,30 – 9,00 hod.
  • oběd: 12, 00 – 13,30 hod.
  • svačina: od 15, 00 hod.
  • večeře: 17, 30 – 19,00 hod.
  • II. večeře diabetická: 20, 00 – 21,00 hod.
  1. Odnášet nádobí a příbory z jídelny není dovoleno. Donáška jídla na pokoj je na dohodě s personálem, který klienta upozorní, že pokrm je určen k přímé spotřebě s minimální dobou skladování v lednicích, přístupných na jednotlivých poschodích. Donáška jídla na pokoj nesmí ohrozit nebo porušit práva jiných klientů.
  2. Na odděleních mají klienti k dispozici nápoje. Těm, kteří potřebují pomoc, poskytne nápoj ošetřující personál.
  3. Nepoužitelné zbytky jídel odnášejí pracovníci v přímé péči. Z důvodu  dodržování hygienických předpisů je nelze ponechávat delší dobu na pokoji, na chodbách nebo v jiných prostorách.

Čl. 8

Zdravotní a ošetřovatelská péče

  1. Domov pro seniory poskytuje klientům ošetřovatelskou péči a zajišťuje zdravotní péči. Pokud již nemůže klientovi poskytnout dostatečnou zdravotní péči, je klient na doporučení praktického lékaře ošetřen u odborných lékařů nebo hospitalizován v nemocnici. V rámci spokojenosti klienta je zapotřebí spolupráce s rodinou. Jako doprovod k odborným lékařům doporučuje domov pro seniory člena  rodiny.
  2. Pokud má klient potřebu lékařského vyšetření nebo ošetření, řekne o tom ošetřujícímu personálu, rovněž ho informuje o vlastním úrazu nebo popř. úrazu jiného klienta.  V době nemoci se doporučuje, aby klient dodržoval léčebný režim stanovený lékařem. Léky, na které je klient zvyklý, by měl užívat po dohodě a se souhlasem lékaře.

Čl. 9

Hygiena

  1. Klienti zachovávají osobní hygienu tak, aby svým chováním neobtěžovali okolí. Pokud jim v tom brání jejich zdravotní stav, osobní hygiena klienta je prováděna za asistence ošetřujícího personálu. V zařízení je možné využívat dalších externích veřejných služeb (pedikúra, kadeřník – viz. Nabídka poskytovaných sociálních služeb v Domově pro seniory Vrchlabí).
  2. Úklid nočního stolku a skříně si klient provádí sám nebo za pomoci ošetřujícího personálu nebo mu vše uklidí ošetřující personál. Vše se děje na základě domluvy sjednané v individuálním plánu klienta. Klienti by si měli za pomoci svých příbuzných nebo sociální pracovnice doplnit nákupem nedostatečné množství šatstva nebo prádla – za vlastní úhradu.
  3. Klientům je dovoleno kouřit pouze na určených místech ve venkovním areálu domova pro seniory. Pro nedopalky slouží k tomu určené popelníky.  

Čl. 10

Doba klidu v domově

  1. Doba nočního klidu je stanovena od 22.00 hod. do 6.00 hodin.
  2. V době nočního klidu nesmí být klienti rušeni s výjimkou nutnosti podávat léky nebo jim poskytnout nutnou ošetřovatelskou nebo lékařskou péči.
  3. V době nočního klidu mohou klienti poslouchat rozhlas nebo televizi v prostorách k tomu určených (potichu), aby nerušili ostatní. Klientům, kteří mají televizi nebo radiopřijímač na pokojích, doporučujeme použít k poslechu  sluchátka anebo se musí dohodnout se spolubydlícím.

Čl. 11

Procházky mimo areál domova pro seniory

  1. Klienti pobývají mimo areál domova pro seniory v doprovodu ošetřujícího personálu nebo individuálně s rodinnými příslušníky. 

Čl. 12

Odhlášení stravy při pobytu mimo domov pro seniory

  1. Pokud zástupce/opatrovník plánuje s klientem pobyt mimo domov, oznámí požadavek na odhlášení stravy minimálně 24 hodin předem, před víkendem minimálně 48 hodin předem (viz Směrnice pro stanovení výše úhrad za stravu a ubytování a odhlašování pobytu seniora mimo domov). Odhlášení stravy zajistí vrchní nebo staniční sestra.

Čl. 13

Návštěvy

  1. Klienti mohou přijímat každý den návštěvy, pokud neplatí mimořádný zákaz návštěv dle čl. 10.
  2. Návštěvy v zimním období (od 1.října do 31.března) po 19,00 hod. a v letním období (od 1.dubna do 30.září) po 20,00 hod. doporučujeme klientům nahlásit ošetřujícímu personálu, protože se po této hodině z bezpečnostních důvodů areál uzamyká . Každý všední den je hlavní brána za Dělnické ulice uzavřena od 15 hod. do 5 hod., o víkendech je uzavřena celých 24 hod. z důvodu zajištění bezpečnosti klientů. Malá branka ze Žižkovy ulice se zamyká po výše uvedených hodinách nebo v době mimořádně vyhlášeného zákazu návštěv. V zájmu ochrany zdraví klientů může ředitelka v obodobí epiemií na základě nařízení příslušné hygienické stanice a doporučení praktického lékaře v domově pro seniory omezit či zakázat návštěvy do zařízení.
  3. Návštěvám doporučujeme hlásit se u sestry konající službu, která předá aktuální informace ohledně potřeb navštíveného klienta.
  4. Návštěvy nesmí rušit klid a pořádek v domově nebo narušovat léčebný a dietní režim klientů. V případě hrubého porušování soukromí ostatních klientů nebo při fyzickém či hrubém slovním napadení ošetřujícího personálu, bude návštěva vyvedena policií ze zařízení. V domově návštěvám z technických důvodů neposkytujeme ubytování ani stravu.

Čl. 14

Kulturní život v domově

  1. Klienti domova se podle svého zájmu a zdravotního stavu účastní kulturního a společenského života v domově i mimo něj.
  2. O nabídkách na různé akce informuje klienty personál zajišťující aktivity v domově. Informace jsou také vyvěšeny na nástěnkách a  informačním panelu v domově pro seniory.

Čl. 15

Zájmová a aktivizační činnost

  1. Klient se může věnovat své zájmové činnosti, pokud tato činnost nebo její rozsah nenarušují chod domova nebo neohrožují zdraví ostatních obyvatel, pracovníků domova či jiných osob a pokud konkrétní zájmovou činnost podmínky dovolují.
  2. Různé aktivizační a zájmové činnosti pro klienty zajišťuje aktivizační pracovnice.

Čl. 16

Výplata důchodů

  1. Výplata důchodu je stanovena na 15.den v měsíci. Připadne-li den výplaty na sobotu, vyplácí se v pátek, připadne-li den výplaty na neděli, vyplácí se důchod v pondělí. Připadne-li den výplaty na svátky, je určen termín výplaty ČSSZ. 
  2. V případě, že si klient zavedl u sociální pracovnice kartu drobných hotovostí, vyplácí se mu podle přání dohodnutá částka.

Čl. 17

Poštovní zásilky

  1. Poštovní zásilky včetně peněžních nebo poštovní zásilky s doručenkou si přijímají klienti sami nebo za podpory sociální pracovnice.
  2. O došlých doporučených zásilkách učiní sociální pracovnice záznam do knihy došlé pošty.

Čl. 18

Stížnosti

  1. Klienti mají právo na stížnosti viz. Směrnice podávání a vedení stížností klientů domova pro seniory.

Čl. 19

Závěrečná ustanovení

Klient je seznámen s domácím řádem při sociálním šetření, který provádí pověřený pracovník. Domácí řád je k dispozici na informačním panelu v hale domova se zvláštním režimem.

Tento domácí řád nabývá účinnosti dne 1. 8. 2024  a zároveň se ruší domácí řád ze dne 1. 3. 2020.

Ing. Soňa Mašková, MBA
ředitelka

Naši partneři

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

Adresa

QR kód


nahoru